Web Content Viewer
ActionsОпределяне на приложимите стандарти, технически спецификации и сертифициране на продукти
Стандартизацията е дейност за определяне на предписания за общо и повтарящо се прилагане, отнасящи се за действителни или евентуални проблеми, чрез които се постига оптимален ред в дадена съвкупност от обстоятелства.
Дейността по стандартизация включва процесите на разработване, одобряване, издаване и прилагане на стандартите, като се спазват общопризнатите основни принципи и правила за работа на стандартизацията. Стандартите се разработват и публикуват в интерес на обществото и представляват мощно средство за информация и взаимно разбиране между партньори.
Стандартизацията предлага важни предимства, изразяващи се в подобряване на пригодността на продуктите, процесите и услугите за предвиденото им предназначение, отстраняване на пречките в търговията и улесняване на техническото сътрудничество.
Eвропейската стандартизация също така допринася за повишаване на конкурентоспособността на предприятията, по-специално като улеснява свободното движение на стоки и услуги, оперативната съвместимост на мрежите, функционирането на средствата за комуникация, технологичното развитие и иновациите.
Стандартите могат да имат разностранно въздействие върху обществото, и по-специално върху безопасността и благосъстоянието на гражданите, ефикасността на мрежите, опазването на околната среда, безопасността и условията на труд на работниците, достъпността и други сфери на публичната политика.
От голяма полза е всички съответни заинтересовани лица, включително обществените органи и малките и средни предприятия (МСП), да участват по подходящ начин в националния и европейския процес на стандартизация.
Приемането на Регламент 1025/2012 на Европейския парламент и Съвета на Европейския съюз е от изключителна важност за стандартизацията. С него се установяват правилата за работа и сътрудничество между всички организации за стандартизация.
+ Оценяване на съответствието
Оценяване на съответствието е процесът на демонстриране, че характеристики като качество, екология, безопасност, икономичност, надеждност, съвместимост, оперативна съвместимост, ефикасност и ефективност отговарят на изискванията на наредби, стандарти и други спецификации.
Оценяването на съответствието помага да се гарантира, че продуктите и услугите отговарят на очакванията на клиентите.
Оценяване на съответствието е всяка дейност (вземане на проби, изпитване, сертификация и контрол), чиято цел е да се докаже, че даден продукт, процес, услуга, система, лице или орган отговарят на определени изисквания. Тези изисквания, както и процедурите за оценяване на съответствието, вземането на проби, методите за изпитване са разработени в международни, европейски или национални стандарти, ръководства или други нормативни документи.
Оценяването на съответствието се осъществява чрез систематично изследване степента на съответствие на даден продукт, процес или услуга. Изискванията могат да бъдат по отношение на безопасност, опазване на здравето и околната среда или по отношение на определени характеристики, свързани с качеството.
Оценяването на съответствието може бъде задължително, когато това е уредено с нормативен акт и е свързано с безопасността и опазване на здравето и околната среда, или доброволно - за доказване на качеството на продукт, процес или услуга.
Целта е потребителите да са сигурни, че продуктите, процесите, услугите или системите са в съответствие с определени изисквания, което ги прави по-добре приети на пазара.
Стандартите предоставят възможност за широко прилагане и признаването им като основа при оценяване на съответствието. Като се отчитат добрите практики, те са подходящи за използване от всички заинтересувани страни, в т.ч. оценяване и доказване на съответствието както от производителя (декларация за съответствие), така и от трета независима страна (орган за сертификация).
+ Управление на качеството
Управлението на качеството е начинът, по който всяка организация управлява и ръководи всички дейности, свързани с качеството. Една система за управление на качеството се състои от структурата на всяка организация, както и процесите свързани с планирането, ресурсите и документацията, които се използват за постигане на целите по качество свързани с подобряването на продуктите и услугите, които предлага организацията и с удовлетворяването на изискванията на клиентите.
Системите за управление на качеството могат да бъдат прилагани за всички аспекти на управлението, като маркетинг, продажби и финансови дейности и други основни дейности на организацията.
Въвеждането на система за управление на качеството позволява да се повиши доверието в организацията и да се отговори на очакванията на клиентите и всички заинтересовани страни. Освен това системата за управление на качеството води до подобряване на постиженията и производителността на организацията, нарастване на удовлетвореността на клиентите, запазване на пазарния дял и разширяване на пазарите, възможности за конкуриране с по-големи организации, доверие, че търсеното качество е постигнато и поддържано.
Системата за управление на качеството не решава всички проблеми автоматично. Тя е средство, което помага да се постигат целите на организация по систематичен начин. Основно предимство за организацията представлява изискването за постоянно подобряване продуктите, услугите, процесите и компетентностите на организацията.
Основни стандарти и документи, използвани за разработване и внедряване на системи за управлението на качеството включват:
- БДС EN ISO 9000:2015 Системи за управление на качеството. Основни принципи и речник (ISO 9000:2015)
- БДС EN ISO 9001:2015 Системи за управление на качеството. Изисквания. (ISO 9001:2015)
- БДС EN ISO 19011:2018 Указания за извършване на одит на системи за управление (ISO 19011:2018)
Наръчник, разработен от ISO и насочен към малките и средните организации
+ Стандарти
Същност на стандартите
Стандартите са документи, разработени с консенсус на основата на обединяване на резултатите от науката, технологиите и производствения опит.
Стандартите са общопризнати правила и норми и може да включват подробни технически спецификации (характеристики и изисквания към продуктите), процедури за производство, методи за изпитване и оценяване на съответствието.
Когато се прилагат стандарти, се постига по-добра ефективност при производството на продуктите и подобряване на услугите и се удовлетворяват в по-голяма степен очакванията на потребителите и клиентите. За да се повиши доверието на обществото към стандартите, е необходимо при тяхното разработване и обсъждане да участват повече заинтересувани от стандартизацията страни.
Стандартите се разработват, преработват, изменят, коригират или отменят в зависимост от новостите в развитието на науката и технологиите. За да може да се отговори на потребностите на обществото и пазара, непрекъснато расте необходимостта от разработване на стандарти.
Стандартите са пряко свързани както с начина ни на живот, така и с условията на работа, като все по-често обхващат и услугите. Много често, дори когато не го осъзнаваме, стандартите правят живота ни по-безопасен, по-здравословен и по-лесен. Те са средство за информация, улесняват търговията и общуването между партньорите.
Ползи от стандартите
- повишават безопасността на продуктите;
- служат за подобряване на качеството;
- осигуряват стабилни характеристики на продуктите, процесите и услугите;
- подпомагат пригодността за употреба на продуктите по предназначение;
- служат като база при оценяване на съответствието;
- водят до икономии при производството;
- подпомагат законодателството при създаването и изпълнението на нормативните актове;
- позволяват на производителите да спазват европейското законодателство;
- служат при договаряне по отношение на технически изисквания и предписания;
- подпомагат конкурентоспособността на производителите;
- подпомагат премахването на техническите пречки в търговията;
- спомагат за поддържането на екологичното равновесие;
- подпомагат опазването на околната среда;
- отразяват научните изследвания и развитието на технологиите;
- подпомагат взаимното разбирателство между партньори
Разработване на стандарти
Стандартите се разработват при спазването на принципите на стандартизацията и правилата за работа по национална стандартизация
- доброволно участие на всички заинтересувани;
- консенсус (общо съгласие) по отношение на техническото съдържание на стандартите;
- прозрачност;
- взаимосвързаност;
- отразяване на достигнатото ниво на науката и технологиите;
- отразяване на обществените интереси;
- даване на приоритет на европейските и международните стандарти.
В Република България стандартите и стандартизационните документи се разработват от експертите, участващи в техническите комитети към Българския институт по стандартизация.
При постъпване на предложение за проект на нов стандарт техническите комитети, които ще го разработват, трябва да се уверят, че:
- има необходимост от този стандарт;
- той може да бъде съгласуван в приемлив срок;
- след публикуването му той може да бъде актуализиран;
- има пазар за стандарта (ограничените възможности за продажби на стандарта обаче не трябва да бъдат единствената причина за отлагане или отхвърляне на даден проект).
Българският институт за стандартизация извършва периодичен преглед за актуалността на българските стандарти с оглед те да отразяват достигнатото ниво на науката и технологиите. Изменянето, преработването или отменянето на български стандарт или български стандартизационен документ се извършва в съответствие с правилата за работа по националната стандартизация.
Европейски стандарти
Европейските стандарти са инструмент за поддържане на интересите на обществото и са важен фактор в подкрепата на законодателството.
Европейската комисия и Съветът признават стандартите като средство за оценяване и доказване на съответствието. Те предприемат действия за подпомагане и засилване на европейската стандартизация като инструмент, който обслужва политиката и целите на общността и укрепва Общия пазар, повишава конкурентоспособността, улеснява прилагането на постиженията на науката и технологиите и подпомага търговията. Решението на Съвета за ролята на стандартизацията от 28 октомври 1999 г. (OJ С 141/01 от 2000 г.) призовава държавните власти и страните-членки да оказват необходимото съдействие на стандартизационния процес, особено когато стандартизацията е в подкрепа на политиката на общността или на обществения интерес.
Международни стандарти
Международен стандарт е стандарт, разработен от Международните организации за стандартизация (ISO, IEC). Главна задача на тези организации е да съдействат за развитието на стандартизацията и свързаните с нея дейности с цел улесняване на международния търговски обмен със стоки и услуги; укрепване на сътрудничеството в интелектуалната сфера, в научната, техническата и икономическата дейност.
Международните стандарти се разработват от експерти от техническите комитети на ISO/IEC. Международен стандарт се счита за приет, само ако е одобрен от 75 % от членуващите организации.
Все повече производители осъзнават, че използването (прилагането) на международните стандарти е предпоставка за увеличаване на тяхната производителност, нарастване на конкурентоспособността им и за утвърждаване на мястото им на световния пазар.
Международните стандарти имат голямо икономическо социално значение. Те са от полза както за организации от обществения и частния сектор, така и за правителствени и други регулаторни органи, за търговци, доставчици, органи за оценяване на съответствието. Без да осъзнаваме, международните стандарти са полезни за всички нас като потребители.
Хармонизирани стандарти
Хармонизиран стандарт е европейски стандарт (EN), разработен по мандат на Европейската комисия и Европейската асоциация за свободна търговия (EFTA), който поддържа съществените изисквания на директивите от Нов подход. Прилагането на хармонизираните стандарти е доброволно, но е най-лесният начин за доказване на съответствието на продуктите със съществените изисквания на директивите. Обяснението за връзката между хармонизирания стандарт и за кои от съществените изисквания на директивите се прилага е дадено в приложение Z на всеки стандарт, разработен по мандат.
За да станат хармонизирани стандарти, е необходимо страните членки да преведат заглавията на стандартите на техния национален език, да ги изпратят чрез административните центрове на CEN/CENELEC на Европейската комисия и секретариата на EFTA за публикуване в Официалния вестник (Official Journal) на Европейския съюз. С този акт европейските стандарти, разработени по мандат, стават хармонизирани стандарти. От датата на публикуване тези стандарти могат да се прилагат за доказване на съответствието на продуктите с директивите.
Списъци на българските стандарти, въвеждащи хармонизирани европейски стандарти по директиви
Продажба на български стандарти
Българският институт за стандартизация има изключителното право да издава, възпроизвежда, разпространява и продава българските стандарти и българските стандартизационни документи.
Продажбата на български стандарти и свързаните с тях услуги се извършва в съответствие с Общите условия за продажба на български стандарти, стандартизационни документи и други издания на Българския институт за стандартизация.
Продажба на международни и чуждестранни стандарти
Като член на международните организации за стандартизация и съгласно сключени споразумения с чуждестранни национални органи за стандартизация Българския институт за стандартизация има правото да продава международни и чуждестранни национални стандарти по цени, определени от съответните организации.
За информация заинтересованите могат да се обърнат към Българския институт за стандартизация на тел. 02/81 74 523 или 02/81 74 524, а за поръчка - на тел. 02/81 74 525 или 02/81 74 526.
Международните стандарти на ISO може да се закупят директно от интернет страницата Българския институт за стандартизация или чрез изпращане на Заявка за стандарти по електронната поща на info@bds-bg.org.
Останалите международни и чуждестранни стандарти може да се поръчат чрез изпращане на заявка на info@bds-bg.org
+ Авторски права
Стандарти в Република България
Съгласно Закона за националната стандартизация, Българският институт за стандартизация (БИС) е носител на авторските права върху българските стандарти и българските стандартизационни документи и има изключителното право да ги издава, възпроизвежда, разпространява и продава.
Използването на български стандарти и стандартизационни документи е предмет на приемане от страна на потребителя на условията на Българския институт за стандартизация относно използването на български стандарти и стандартизационни документи и авторското право върху тях.
Потребителят няма право да копира, възпроизвежда, публикува, прехвърля в друг сървър или да изпраща по поща, предава или разпространява по какъвто и да е друг, непосочен дотук начин, каквато и да е част от български стандарт или български стандартизационен документ без писменото разрешение на Българския институт за стандартизация.
Ползвателят се задължава да предприеме всички необходими действия, за да се предотврати достъпа на неупълномощени трети страни до стандартите на Българския институт за стандартизация.
Исканията за получаване на разрешение за възпроизвеждане или използване трябва да бъдат адресирани до:
Български институт за стандартизация
Адрес: ул. "Лъчезар Станчев" № 13,
жк "Изгрев", 1797 София, факс: +359 2 8174 573; телефон: +359 2 81 74 552
е-mail: notify@bds-bg.org
При нарушаване на авторските права на Българския институт за стандартизация нарушителят носи гражданска и административно-наказателна отговорност съгласно Закона за авторското право и сродните му права, включително парично обезщетение за претърпените вреди и пропуснати ползи.
Европейски стандарти и стандартизационни документи
В рамките на Бернската конвенция националните членове на CEN/CENELEC гарантират, че правата за използване на техния принос в европейската стандартизация, тези на техните делегати в техническите комитети/подкомитети и експерти в работни групи са преотстъпени на CEN/CENELEC в полза на членовете на CEN/CENELEC. Центърът за управление на CEN/CENELEC е отговорен за това същите условия да се прилагат и към други участници с принос в европейската стандартизация. Националните членове на CEN/CENELEC и Центърът за управление на CEN/CENELEC трябва да създадат процес, който да осигури това задължение.
Въпреки това се приема, че не е изключено първоначалният притежател на авторските права да продължи да използва своя собствен принос за собствени цели, при условие че такова използване не се отразява неблагоприятно на колективната работа.
Правата за използване, преотстъпени на CEN/CENELEC безплатно по целия свят, обхващат всички езици и всички форми на използване, известни в момента, и по-специално и без ограничения: възпроизвеждане и публикуване с всички възможни средства и чрез всички графични системи, като разпечатване, печатане, фотокопия, микрофилми и посредством всички електронни, компютърни и цифрови системи, като карти с памет, CD-ROM, филми, снимки, диапозитиви и разпространение чрез телевизионни канали, кабел, сателит, дискети и сървъри за онлайн документи. Прехвърлянето на правата се регламентира от белгийското законодателство.
CEN/CENELEC поема опазването, защитата и правната отговорност за авторските права за издания на CEN/CENELEC.
CEN/CENELEC предоставя изключително и напълно на своите членове преотстъпените права за използване за целите на публикуване, възпроизвеждане и разпространение чрез всички средства на изданията на CEN/CENELEC в съответствие със съответните споразумения.
Стандарти и стандартизационни документи на Международната организация по стандартизация ISO
Използването на публикации на ISO и техни национални издания е предмет на приемане от страна на потребителя на условията на ISO, касаещи използването на издания на ISO и авторското право върху тях.
Всички публикации на ISO и техните национални издания са защитени с авторско право. Освен ако не е предписано друго, нито една част от публикация на ISO или нейно национално издание не може да бъде възпроизвеждана или използвана под каквато и да е фор
Служби за оказване на помощ или решаване на проблеми
+ Звено за контакт относно продуктите
Телефон: + 359 2 940 73 36; + 359 2 940 75 22
Е-поща: infopointBG@mi.government.bg
https://www.mi.government.bg/bg/themes/zveno-za-kontakt-otnosno-produkti-558-327.html
+ Звенo за контакт относно продукти в строителството
Телефон: +359 2 94 05 238; +359 2 987 25 17
Е-поща: cpd-trr-mrdpw@mrrb.government.bg
https://cpcp.mrrb.government.bg/cms/
Последно обновено на 26.10.2021